Na een weekje in Duitsland en vijf dagen in Tsjechie vertrok ik op de 23ste juli per bus naar Budapest, hoofdstad van Hongarije. Budapest is vergelijkbaar met Praag, een centraal Europese stad met veel histrorie. In totaal bleef ik vier dagen in Budapest. De stad bestaat eigenlijk uit drie steden die tot elkaar gegroeid zijn, de grootste zijn Buda en Pest. De eerste twee dagen spendeerde ik vooral in Pest, waar men hostel zich ook bevond. De andere twee dagen liep ik vooral door Buda. In de stad ging ik vooral om met twee Amerikanen, Marc en Becky. We bezochten wat bezienswaardigheden in de stad, zoals het Kasteel van Buda, Heroes Square en een ondergronds labyrint. In de avond zijn we een paar keer naar een terrasbar geweest voor een Hongaars biertje.
De vierde en laatste dag in Budapest ging ik naar het treinstation om men ticket naar Sofia te kopen. Alleen het wachten op dat treinstation voor men ticket duurde in totaal bijna anderhalf uur, omdat de ticketverkoop nog op vrij primitieve wijze verloopt. Alle tickets worden nog uitgeschreven en er zijn geen computers op het station. Uiteindelijk had ik dan men ticket gekocht en die avond stapte ik in de TransBalkan expres trein naar Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. De treinrit duurde bijna 30 uur, dit kwam met name door de trage grensovergangen tussen Hongarije - Roemenie en Roemenie - Bulgarije. Opvallend is dat de trein bijna helemaal leeg was, in mijn wagon zaten drie mensen (ik, de conducteur en een Ier). Het einde, dus de route door Bulgarije, was erg leuk, want het Bulgaarse landschap was erg mooi. En omdat de conducteur een Bulgaar is, vertelde hij veel over zijn land en over de treinroute enzo. Uiteindelijk kwam ik ‘s avonds laat aan in Sofia, ik verbleef in een klein hostel in de binnenstad.
Mijn kamer deelde ik met nogal vreemde types. Het waren drie Albanezen, waarvan een kwam uit Macedonie, een uit Kosovo en een uit Albanie zelf. En volgens mij werken deze Albanezen voor de lokale mafia. Ze waren ‘s nachts namelijk vaak weg, een van hen heb ik beide nachten helemaal niet gezien. En overdag sliepen ze, rookten ze tig sigaretten achter elkaar, spendeerden ze uren achtereen in het casino, of ze keken naar Bulgaarse pornofilms. Toen ik vroeg wat voor werk ze deden, zei een lachend: Boss Mafia. Heel apart allemaal... Overigens waren ze wel erg aardig, een van hen sprak vloeiend Duits en een ander vloeiend Frans, dus ik kon met hen praten. Ze gaven me ook wat voedsel, als in vers fruit en pindas enzo.
De stad Sofia is erg apart. Het heeft niet echt een centrum en het is echt een arme, voormalig communistische, hoofdstad. Er zijn wel ontzettend veel kerken (orthodoxe) in Sofia, vooral de Alexander Nevski kerk is erg mooi. In totaal bleef ik twee dagen in de Bulgaarse hoofdstad. Vanuit Sofia nam ik dan de trein naar Istanbul. In Sofia kwam de trein al drie en een half uur te laat aan (tis namelijk een trein vanuit Belgrado, Sofia is niet het beginpunt) en gedurende de reis liep de vertraging op tot in totaal ruim 6 uur. Dit kwam met name weer vanwege de slome grensovergang tussen Bulgarije en Turkije.
Maar sinds eergister ben ik dan in Istanbul. De stad is enorm, het heeft meer inwoners dan Nederland en is opgedeeld in een Europees en een Aziatisch deel. Ik verblijf in een goed hostel in de binnenstad (Sultanahmet) en het leuke aan het hostel is het dakterras met prachtig uitzicht over de Bosporus en de twee grote Moskeeen Aya Sofia en de Blauwe Moskee. De eerste dag in Istanbul heb ik niet echt veel gedaan, ik was nogal moe na de treinrit en door die vele vertraging was de dag ook al bijna voorbij. De tweede dag in Istanbul (gister) heb ik wel veel gedaan. Ik ben in beide grote Moskeeen geweest, heb een paar boottochten over de Bosporus gemaakt naar Azie en verder liep ik veel door de stad. De sfeer is heel oosters, hoewel sommige delen van Istanbul redelijk Europees zijn. Verder is de stad echt prachtig, naar mijn mening de mooiste plek waar ik tot nu toe geweest ben. Gisteravond heb ik met wat andere lui in het hostel een Turkse waterpijp geprobeerd en dronken we een paar biertjes. Vandaag heb ik uren lang over de Grand Bazaar gelopen, dit is een enorme Bazaar, heel druk ook daarbinnen. Maar de sfeer die daar heerst is echt heel goed, het voelt echt als een compleet andere wereld dan West Europa.
Zometeen ga ik een kebab tentje opzoeken en nog wat door de stad lopen. Vanavond ga ik dan per trein naar Iran. De volgende mail zal over ongeveer een week komen, mocht ik de eerste paar dagen in Iran overleven.
De vierde en laatste dag in Budapest ging ik naar het treinstation om men ticket naar Sofia te kopen. Alleen het wachten op dat treinstation voor men ticket duurde in totaal bijna anderhalf uur, omdat de ticketverkoop nog op vrij primitieve wijze verloopt. Alle tickets worden nog uitgeschreven en er zijn geen computers op het station. Uiteindelijk had ik dan men ticket gekocht en die avond stapte ik in de TransBalkan expres trein naar Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. De treinrit duurde bijna 30 uur, dit kwam met name door de trage grensovergangen tussen Hongarije - Roemenie en Roemenie - Bulgarije. Opvallend is dat de trein bijna helemaal leeg was, in mijn wagon zaten drie mensen (ik, de conducteur en een Ier). Het einde, dus de route door Bulgarije, was erg leuk, want het Bulgaarse landschap was erg mooi. En omdat de conducteur een Bulgaar is, vertelde hij veel over zijn land en over de treinroute enzo. Uiteindelijk kwam ik ‘s avonds laat aan in Sofia, ik verbleef in een klein hostel in de binnenstad.
Mijn kamer deelde ik met nogal vreemde types. Het waren drie Albanezen, waarvan een kwam uit Macedonie, een uit Kosovo en een uit Albanie zelf. En volgens mij werken deze Albanezen voor de lokale mafia. Ze waren ‘s nachts namelijk vaak weg, een van hen heb ik beide nachten helemaal niet gezien. En overdag sliepen ze, rookten ze tig sigaretten achter elkaar, spendeerden ze uren achtereen in het casino, of ze keken naar Bulgaarse pornofilms. Toen ik vroeg wat voor werk ze deden, zei een lachend: Boss Mafia. Heel apart allemaal... Overigens waren ze wel erg aardig, een van hen sprak vloeiend Duits en een ander vloeiend Frans, dus ik kon met hen praten. Ze gaven me ook wat voedsel, als in vers fruit en pindas enzo.
De stad Sofia is erg apart. Het heeft niet echt een centrum en het is echt een arme, voormalig communistische, hoofdstad. Er zijn wel ontzettend veel kerken (orthodoxe) in Sofia, vooral de Alexander Nevski kerk is erg mooi. In totaal bleef ik twee dagen in de Bulgaarse hoofdstad. Vanuit Sofia nam ik dan de trein naar Istanbul. In Sofia kwam de trein al drie en een half uur te laat aan (tis namelijk een trein vanuit Belgrado, Sofia is niet het beginpunt) en gedurende de reis liep de vertraging op tot in totaal ruim 6 uur. Dit kwam met name weer vanwege de slome grensovergang tussen Bulgarije en Turkije.
Maar sinds eergister ben ik dan in Istanbul. De stad is enorm, het heeft meer inwoners dan Nederland en is opgedeeld in een Europees en een Aziatisch deel. Ik verblijf in een goed hostel in de binnenstad (Sultanahmet) en het leuke aan het hostel is het dakterras met prachtig uitzicht over de Bosporus en de twee grote Moskeeen Aya Sofia en de Blauwe Moskee. De eerste dag in Istanbul heb ik niet echt veel gedaan, ik was nogal moe na de treinrit en door die vele vertraging was de dag ook al bijna voorbij. De tweede dag in Istanbul (gister) heb ik wel veel gedaan. Ik ben in beide grote Moskeeen geweest, heb een paar boottochten over de Bosporus gemaakt naar Azie en verder liep ik veel door de stad. De sfeer is heel oosters, hoewel sommige delen van Istanbul redelijk Europees zijn. Verder is de stad echt prachtig, naar mijn mening de mooiste plek waar ik tot nu toe geweest ben. Gisteravond heb ik met wat andere lui in het hostel een Turkse waterpijp geprobeerd en dronken we een paar biertjes. Vandaag heb ik uren lang over de Grand Bazaar gelopen, dit is een enorme Bazaar, heel druk ook daarbinnen. Maar de sfeer die daar heerst is echt heel goed, het voelt echt als een compleet andere wereld dan West Europa.
Zometeen ga ik een kebab tentje opzoeken en nog wat door de stad lopen. Vanavond ga ik dan per trein naar Iran. De volgende mail zal over ongeveer een week komen, mocht ik de eerste paar dagen in Iran overleven.